torstai 27. kesäkuuta 2013

Virtuaalipuutarhan perustaminen.

Olin tänään äitini seurana pionikartoitusreissulla taimitarhassa. Katseltiin ja kyseltiin ja minä kirjasin ylös lajikkeita ja värejä äitini uutta pionipenkkiä varten. Äidillä on siis ennestään jo iso pionipenkki. Siskolla on vielä isompi pionipenkki, ja lisää tulossa. On niillä kummallakin muitakin kukkia. Ja rehuja ja puita ja puskia ja eritoten suunnitelmia.

Minulla on vuokrapihamaa. Minun puutarhaprojektini ovat tasoa pidä-vuokranantajan-omaisuus-kunnossa ja kesäkukkia-budjetin-mukaan-ruukuissa. Joka kevät ja  kesä mietin, mitä kaikkea tekisin, jos tämä olisi oma piha. Itse asiassa saisinkin tehdä vuokranantajan mukaan mitä vain (en varmaankaan silti vajaa tai uima-allasta tai koko pihan asfaltointia). Mutta: 1) Alusta alkaen on ollut epävarmaa, miten kauan täällä asumme. 2) Minun on joka tapauksessa aina vaikea muuttaa. Olen paikkoihin kiintyväinen. Toissakodista (voiko niin sanoa kaksi osoitetta vanhasta asumuksesta?) oli kamala muuttaa joka tapauksessa, mutta etenkin siksi, että olin tehnyt sinne rakkaudella kukkapenkit (vaatimattomat, mutta rakkaudella). Muutto tapahtui tammikuussa 2 viikon varoajalla, joten sinne jäi perennat. Ei mitkään ihmeperennat, mutta minun. --> En tasan tarkkaan ikinä enää pistä kukkamaita vuokrapihaan. Itken niiden perään vähän turhan kauan.

Siispä tyydyn toistaiseksi haaveilemaan ja seurailemaan muiden tekemisiä. Kuten tänäänkin. Taimitarhassa oli jälleen vähän haikea olo, kun keksin siellä uusimman pihasuunnitelmani. Ja siinä sitten totesin äidille, että minähän voisin perustaa puutarhanodottajan blogin. Vähän niinkuin virtuaalipuutarhan. Ja tässä tämä nyt sitten on. Tasan tarkkaan täällä ei yksikään japaninvaahtera palellu talvella. Ja yhtä tasan tarkkaan täällä ei sijaitse minkäänsortin tietämystä mistään. Silkkaa haaveilua.


5 kommenttia:

  1. Loistava idea, puutarhanodottajan blogi. :)

    VastaaPoista
  2. Hei! Laita tänne puutarhasuunnitelma! Siis jos sulla on piirros niin skannaa. :) Olisi ihana nähdä. Ja mitä perennoja haluaisit siihen tulevaiseen puutarhaan? Minulla on miljoonan maailman kauneimman kukan lista samanmoisia onnellisia aikoja odottelemassa :)
    Onneksi sain Kylmäpihlajaan oman pienen penkin, se vähän lohduttaa ja täyttää hiukkasen omanpuutarhanhoitokaipausta. Täytyy vain toivoa, että tomaatintaimet siellä eivät ole saaneet liikaa tuulta.
    Ja hyvä blogi jee!
    PKS

    VastaaPoista
  3. Minustakin tämä on kiva idea. Ainakin olen toistaiseksi innostunut :-)

    Mulla ei ole yhtään mitään puutarhasuunnitelmaa paperilla, ne on kaikki päässäni. Olen maaliskuusta lähtien kylläkin ajatellut piirtää paperille jotakin. Sitten kun sen joskus vihdoin teen, huomaan varmaan, että ei se olekaan niin selkeää kuin päässä. Esim. siksi, että en muista mitään nimiä. On vain mielikuvia päässä, muttei nimiä. Varmaan tarttee minunkin siis tehdä ensin lista!

    Onnea ja menestystä majakkapuutarhanhoitoon! Tuottakoon se iloa koko kesän ja kestäkööt tomaatintaimet tuulen!

    VastaaPoista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. Ihanaaaa! Kukkiaaaa!!! Ja blogissahan ne kukkii suuremmalle yleisölle, eikö totta? Olen samaa mieltä Pian kanssa että luonnoksia olisi kiva nähdä, kun sinulla on niin erinomaiset taidotkin sen tekemiseen.

    Ja sitten: tee vuokrapihaan yksivuotinen penkki. Ei tarvitse itkeä. :)
    T.V

    VastaaPoista